Architectuur

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

Architectuur

Berichtdoor Heldijk op wo 09 dec 2009, 18:39

Ik wil maar eens een poging doen de discussie over de toegestane architectuur van de huisjes en schuurtjes aan te zwengelen. Ik begrijp dat er regels zijn voor bijvoorbeeld het gebruik van bouwmaterialen en kleuren. Het is voor mij wel de vraag of de voorschriften niet een beetje meer met de tijd mee moeten gaan. Het hoofdkantoor van de bond heeft mij verrast en enige hoop gegeven op een vrijere benadering van de architectuur van de huisjes. Maar dat viel tegen. Golfplaat! je hoeft het woord maar te gebruiken of een groot deel van de volkstuinders schiet in de stress. Ik begrijp de associatie wel: shantytowns, favelas, slums, noem maar op. Maar daartegenover zijn er ook voorbeelden van dure koopwoningen, waar golfplaat prachtig toegepast is, zoals in de ecowijk Lanxmeer. Er zijn natuurlijk nu ook veel meer mooie soorten te verkrijgen dan vroeger. Er zijn sowieso veel meer mooie materialen dan vroeger. Ook de toepassing van materialen zou wat vrijer kunnen zijn. Dat hoeft nog niet direct te leiden tot een ordeloze bende.
Heldijk

golfplaat

Berichtdoor Menno op wo 09 dec 2009, 23:33

Over golfplaten kunnen we kort zijn.
Op de site van de bond heb ik net even de bouwreglementen doorgelezen en daar staat:
Golfplaten zijn alleen toegestaan van bitumineus materiaal en in de kleuren
rood, groen en zwart.
Artikel 4.13 op pagina 8
Het gaat hier wel om dakbedekking en dus niet om een dak bestaande uit golfplaat.
Menno
Menno

Re: Architectuur

Berichtdoor ~Mip~ op wo 09 dec 2009, 23:40

Of volkstuinders in de stress schieten over golfplaten maak nu niet meer zoveel uit. Golfplaten zijn gewoon toegestaan sinds mei 2009. Het moeten dan wel bitumen golfplaten zijn zoals die tegenwoordig in elke bouwmarkt te krijgen zijn, zelfs in rood en groen dacht ik.
Groeten, Pim
~Mip~

Berichtdoor ~Mip~ op wo 09 dec 2009, 23:42

Nou ja, ik zie dat Menno ook al had gereageerd.
Tegelijkertijd online dus. Tot dusver was het vaak rustig hier.
~Mip~

instellen

Berichtdoor Menno op wo 09 dec 2009, 23:50

Hai Pim, je kan je abonneren op forums (of had je dat al gedaan?), dan wordt je op de hoogte gesteld als er een nieuw bericht komt. Op die manier kwam ik op het bericht van mevr/mr Heldijk. Er is een verschil trouwens tussen bericht krijgen op een onderwerp waarop je al gereageerd hebt en je abonneren op een specifiek forum. Tenminste, dat meen ik gelezen te hebben. Ik zal nog 'ns even kijken in het 'gebruikerspaneel'. Daar kan je dat instellen dacht ik.
Menno
Menno

Berichtdoor Rondfietser op do 10 dec 2009, 00:47

..

Hmm, ik zie het al.
Ik hoef niets meer uit te leggen hier.

Hoe dan ook, om het onderwerp maar weer even op te pakken..:
Heldijk schreef:Er zijn sowieso veel meer mooie materialen dan vroeger. Ook de toepassing van materialen zou wat vrijer kunnen zijn.

Ja, wat je zegt! Wat als je nu je muren bijv. van leem wil stukken. Ik bedoel: Hoe natuurlijk wil je het hebben.
Toch is er nu al wel heel veel mogelijk. Wat van een futuristisch huisje waarbij je geen dak of zelfs geen dakrand ziet. Gewoon stijle rechte muren en het dak daarachter verborgen. De reglementen geven namelijk een maximale hoogte voor de buitenmuur (tot onderkant dak), maar het is niet ingedekt dat boven de buitenmuur daadwerkelijk ook het dak moet gesitueerd zijn. Ik noem maar wat.
Even checken:
Art. 4.5 zegt:
De hoogte tussen onderkant dak en bovenkant vloer mag niet meer bedragen
dan 2,50 m gemeten langs de opgaande buitenwand.

en 4.6 zegt:
De vrije binnenhoogte tussen vloer en plafond in de woon- en slaapkamer(s)
moet ten minste 2,20 m bedragen.

Het zegt dus dat een opgaande buitenwand vanaf de bovenkant vloer niet hogen mag zijn dan 2.50 meter en het plafond moet beginnen op 2,20.
Nu, dat geeft mij dus ruimte voor een dakconstructie van maximaal 30 cm verstopt achter die opgaande buitenwand. ;-)

En zo zitten er nog wel wat (zelfs grove) gaten in de regelgeving. Je kan bijv. de schuur deels onder de grond bouwen met de deur in het dak. Er wordt namelijk geen hoogte-eis gesteld aan de hoogte van de vloer van de schuur. Ik noem maar weer wat.

En ja, zoals ik zelf van plan ben: Ronde huisjes mogen ook. De langste lengte mag maximaal 6 meter zijn, maar ja, hoe meet je de lengte van een rond huisje. Overigens is de diameter van een 28m2 huisje net onder de 6 meter, maar het staat nergens dat dat zo moest zijn. Ik mag dus ook een elips-vorm bouwen.
En L-vormig huisje van 6 bij 6 heeft een diagonaal van 8.5 meter.
En wat van een de vorm van een boemerang met alleen maar krommingen? Diameter telt niet. Diagonalen tellen niet. Alleen "langste lengtes", maar een boemerang met alleen maar krommingen heeft net als een cirkel maar één zijde, één lengte: de omtrek. En de omtrek telt ook niet. Mocht je de breedte van deze vorm nu op zo'n 2 meter houden en de boomerang slecht een flauwe bocht geven, dan krijg je een huisje van zo'n 13 meter lang. Oh ja, en ons eigen Huishoudelijk reglement zegt:
Een tuinhuis moet zo gebouwd worden dat minstens één punt van de omtrek van het bebouwde oppervlak de lijn raakt die op 3,50 m van de waterlijn van de aangrenzende sloot ligt.
zie: Aanvulling Bouwregl

Goed, dat is dus een huisje dat zich 16,5 meter de tuin instrekt. Ha ha, dat is bijna tot aan de heg bij het pad. Maar goed, het mag volgens de reglementen. :-p

Nou ja, genoeg gefantaseerd.
Het geeft in elk geval aan dat als je inventief bent er best wel wat mogelijk is.

Groetjes,
Jeroen

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Heldijk op do 10 dec 2009, 12:14

Dank voor alle reacties! Ik wist inderdaad niet dat het voorstel voor het toestaan van de bitumineuze golfplaat er toch doorgekomen was. Er is dus wel enige vooruitgang! Nu nog de (half-)doorzichtige golfplaat, waarmee tegenwoordig veel gewerkt wordt in de moderne architectuur. Dat zal er vroeg of laat ook wel doorkomen. Overigens had mijn opmerking niet alleen betrekking op golfplaat. Het ging mij meer in het algemeen om een wat lossere benadering van de bouwvoorschriften. Er zullen steeds meer vragen komen over het gebruik van materialen en het zal dan steeds minder te verdedigen zijn waarom een bepaald materiaal niet toegepast mag worden, als het toch buiten de poorten van ons park wel gebruikt wordt in de nieuwe huizen. Jeroen noemde al leem als bouwmateriaal. Op IJburg staat daar een prachtig voorbeeld van. Voorlopig valt er inderdaad binnen de tegenstrijdige marges nog wel iets anders te bouwen dan het traditionele Hans-en-Grietje huisje, waarmee niets negatiefs bedoeld is over zo'n huisje. Ik heb er zelf een.

Groet, Helma
Heldijk

Berichtdoor artgrrl op wo 17 sep 2014, 17:13

In de serie 'Treehouse Masters' komt op een gegeven moment ook een boomhut voor met allemaal ronde vormen, om te reageren op het boomeranghuis, ik voeg een foto bij. Deze zou ik ook graag bouwen (ook al heb ik net een nieuw huisje, maar fantaseren mag), al vrees ik dat de bond mij al aan ziet komen...

Afbeelding

Hannah
Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
artgrrl

Berichtdoor artgrrl op zo 21 sep 2014, 09:47

Nog maar twee foto's van het boomerang-huis (Treehouse Masters Irish Cottage):
Afbeelding
Afbeelding
Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
artgrrl

Keer terug naar Praktisch