fundering

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

fundering

Berichtdoor asbesttuintje op za 23 mei 2009, 11:51

heb ik het nu goed begrepen dat het niet meer toegestaan is om een fundering te storten voor de bouw van een nieuw tuinhuis ? hoe moet ik dan op ons zompige complex voorkomen dat mijn huisje binnen de korste keren schots en scheef staat en ramen en deuren niet meer open of dicht gaan ?
asbesttuintje

Re: fundering

Berichtdoor Rondfietser op za 23 mei 2009, 13:27

..

Ja, heel raar allemaal. Ik was op de bewuste BondsLedenVergadering van 14 mei j.l. en daar kwamen deze dingen te sprake.

Masieve betonplaten:
Tenminste, dat van die betonplaten kan ik me wel voorstellen. Je mag geen grote betonplaten meer gebruiken als fundering. Dat zal wel iets te maken hebben met het naderhand verwijderen van die dingen. De grond is van de gemeente en als die 'm later zou willen gebruiken, dan willen ze die grond natuurlijk zo goedkoop mogelijk saneren en niet eerst allemaal masieve betonen platen aan stukken moeten hakken.

Nagelvast:
Ook zo'n technische en juridische term voor bouwsels is "nagelvast" en dat mag dus ook niet zo 't geval zijn. Op de vergadering werd het als argument gebruikt om ook niet te mogen heien. Ook niet palen van 3 á 4 meter op-de-kleef. Dat laatste is een andere manier om je huisje niet te laten zaken.
De vraag is: Is er idd sprake van "nagelvast" als een fundering "los" op die palen staat ?
Wat is precies "nagelvast" ? (En waar staat zoiets in de reglementen ?)

je schreef:.. niet meer toegestaan is om een fundering te storten ..
Nou ja, beton storten mag dus wel, alleen niet een massieve plaat.
Maar ja, als je een hele band stort zo groot als de omtrek van je huisje, dan zijn daar weer geen maten aan verbonden.
En dat is dan het rare, het inconsequente van het verhaal.

Alternatieven:
Zelf moet ik ook nog een huisje (en schuur) bouwen, dus ik ga sowieso nog uitzoeken hoe de vork nu echt in steel zit.
Ook bedacht ik zelf al wat alternatieven. Een gegeven is bijv. dat hout niet rot onder water. Dus net als die palen op-de-kleef waarbij je hout verticaal toepast, zou je ook grote stevige houten tegels (samen gesteld uit kleinere balkjes) onder grondwater niveua horizontaal kunnen toepassen. Want dit moet je hebben: stevig, licht en niet rottend. Piepschuim is ook zo'n oplossing, liefst met een beschermende schil er omheen. Maar daar ga ik later dan wel 'ns over uitwijden.

Succes, Jeroen

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Menno op za 23 mei 2009, 14:05

asbesttuintje schreef:.... hoe moet ik dan op ons zompige complex voorkomen dat mijn huisje binnen de korste keren schots en scheef staat en ramen en deuren niet meer open of dicht gaan ?

Belangrijk is dat je huisje "stijf" genoeg is. De gevels zouden een stijf geheel moeten vormen. Alles wat dan in de gevel zit (ramen en deuren) zullen dan niet gaan klemmen.
Een ander voordeel van zo een regide gevel is dat je het huisje met enige gerustheid weer recht kan krikken als het scheef is gezakt.
En inderdaad, het lijkt me dat, zoals Jeroen zegt, er toch wel meer manieren zijn om je huisje te funderen.

Een hele andere vraag aan Rondfietser:
Hoe krijg je nou het woordje "je" in "je schreef". Als ik op de citeer-knop klik dan krijg ik de naam van de schrijver.
Menno

bb-code

Berichtdoor Rondfietser op za 23 mei 2009, 14:18

Menno en nog 'ns Menno schreef:Een hele andere vraag aan Rondfietser:
Hoe krijg je nou het woordje "je" in "je schreef". Als ik op de citeer-knop klik dan krijg ik de naam van de schrijver.
Toch heb je, na de citeer-knop te hebben geklikt, zelf tekst verwijderd uit dat citaat. Zo kan je ook gewoon tussen die blokhaken veranderingen aanbrengen (zoals ik hierboven weer deed: "Menno en nog 'ns Menno").

MAAR LET OP:
Je moet wel heel voorzichtig zijn met wat je tussen de blokhaken veranderd. Daar staan namelijk ook vaste code-elementen die dit forum moet kunnen interpreteren.
Zie: faq.php?mode=bbcode

Leuk dat je zo wat uitprobeerd.
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor asbesttuintje op za 23 mei 2009, 14:29

bedankt voor deze snelle reacties, nu wil het dat het huisje dat er nu al staat een fundering heeft maar deze ligt er al heeeel lang en is verzakt of gebroken dat weet ik nog niet omdat ik de vloer nog niet open heb gemaakt. is het dan wel toegestaan deze bestaande fundering te herstellen ? eventueel door er opnieuw een laagje beton overheen te storten ? Geloof trouwens niet dat er uberhaupt van mijn tuin en huisje nog ergens tekeningen bestaan dus vraag me af hoe de bond zulks kan controleren ?
asbesttuintje

tekeningen

Berichtdoor Menno op za 23 mei 2009, 14:44

Tja, bij een huisje van 40 m2 zitten we volgens mij nog in de periode van toen ze het allemaal niet zo nauw namen met tekeningen. Als er nog tekeningen zijn, dan zijn ze inprincipe te vinden bij 't bestuur van uw tuinpark EN bij de Bond.
Maar ook als ze er niet zijn, dan zal u, naar mijn weten, dus zelf nieuwe tekeningen moeten maken van uw nieuwe plannen.
Uw bouwcommissie en de Bondsbouwcommissie controleerd dan die nieuwe tekeningen.
Menno

Berichtdoor asbesttuintje op za 23 mei 2009, 15:23

dit forum is echt leuk wat een snelheid. Mijn park heeft geen enkele tekening van mijn tuin omdat het clubgebouw in de jaren 80 is afgebrand. Nou maar hopen dat ik gewoon al die veranderingen mag doorvoeren al is mijn huis veels te groot. ben erg gek op mijn huisje en wil absoluut de omtrek ervan niet veranderen. de enige documentatie bij de bond is een fotootje van de voorkant voor de verzekering waarop staat dat mijn huisje van dubbelwandig hout is. Zal de bouwcommissie eens vragen hoe te handelen in mijn geval. Op ons park staan nog veel huisjes die niet voldoen aan de nieuwe richtlijnen en in mijn geval is bij de aankoop ook niets gezegd over dat het te groot was of teruggebracht moest worden naar de nieuwe norm. dus duimen maar dat ik van mijn asbestpaleis een mooi huisje mag maken met een rechte vloer en sluitende ramen en deuren.
asbesttuintje

term Aard- & nagelvast: "duurzaam verenigd"

Berichtdoor Rondfietser op ma 22 jun 2009, 21:55

..

Nou, ik heb nog 'ns gekeken naar die term "aard- en nagelvast", maar in de Reglementen is hierover echter niets te vinden.

De wet en met name de nodige jurisprudentie spreekt trouwens van "duurzame vereniging" (tussen grond en object). Zo worden zomerhuisjes zo goed als in elk geval gezien als duurzaam verenigd, ongeacht op wat voor (duurzame) fundering deze staan en hoe deze daaraan verbonden zijn.

Zie: Compendium Gemeentelijke Belastingen
Voorbeeld:
http://books.google.nl/books?id=m4SZ5Ep ... frontcover

In 't kort komt 't hier opneer:
Als het huisje zonder schade enigszins gemakkelijk is af te breken en/of is te vervoeren is het NIET duurzaam verenigd (NIET aard- en nagelvast, ook al staat 't op palen).
In alle andere gevallen wordt het WEL zo beschouwd en dus wordt het juridisch beschouwd als aard- en nagelvast, naar ik begrijp.
Of het huisje op palen (op de kleef) staat of niet lijkt dan niet uit te maken.

Een logisch gevolg zou dus moeten zijn dat het verbod op 't heien (van palen op de kleef) uit het reglement geschrapt zou moeten worden. (m.u.v. hei-palen voor op diep liggende zandlagen)
Nou ja, tenzij de gemeente Amsterdam expleciet heeft gezegd dat er op volkstuintereinen geen hout verticaal de grond in mag o.i.d.. Daar kan ik me iets bij voorstellen voor als de gemeente de grond wil saneren voor andere bestemmingen in de toekomst.

Jeroen

..
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Rondfietser op vr 25 jan 2013, 22:54

Inmiddels even geïnformeerd.. al een tijdje geleden.. ha ha.. voor wie op de datum let.

Verticaal hout als gebruikt voor 3.5 meter palen in de grond voor het bouwen "op de kleef" is geen probleem ingeval van toekomstige sanering van de grond. In het geval van een wallekant van een sloot is er namelijk ook sprake van dergelijke palen en dergelijke lengtes en die worden bij sanering er ook gewoon uitgetrokken.
(Dit heb ik van iemand die bekend is met de sanering en voorbereiding van bouwgrond.)

Dus al zit je op een complex van de bond waar officieel niet geheid mag worden, ook op die complexen worden zo beschoeiingen ofwel grondkeringen voor de sloten geplaats, DUS waarom dan niet op de zelfde manier voor huisjes.
Tada. :-)
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Rondfietser op vr 25 jan 2013, 23:18

Iemand vraagt op dit forum naar de ervaring met HERMANS blokhuizen

Afbeelding
Rondfietser
Moderator

Keer terug naar Praktisch