asbest

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

asbest

Berichtdoor asbesttuintje op za 23 mei 2009, 12:03

mijn tuinhuis is bekleed met eternietplaat een soort asbest. nu wil ik graag mijn tuinhuisje gaan opknappen maar stuit op een aantal problemen. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van asbest ? Ik wil graag tijdens de renovatie wat extra ramen en deuren toevoegen omdat ik momenteel weinig licht heb in mijn huisje en misschien wil ik tegelijkertijd mijn dak vernieuwen. Heb nu een plat dak maar wil graag een pyramide dak maken misschien wel met een dakraam. Mijn tuinhuis is nu 40m2 dus afbreken en opnieuw opbouwen mag niet tenzij ik slechts 28m2 terugbouw. Heb ik toestemming van de vereniging nodig om mijn huis op te knappen en de veranderingen door te voeren ? en bestaat er een speciale regeling voor asbesthuisjes ? Dit heb ik ooit eens iemand horen zeggen.
asbesttuintje

Re: asbest

Berichtdoor Menno op za 23 mei 2009, 13:46

Hallo mervrouw/meneer Asbesttuintje,
Ik kan zeggen dat toen ik m'n asbest verwijderd heb ik dat ten eerste op een regenachtige dag heb gedaan en ik had er een tuinslag die op een fijne nevel stond ingesteld om zo de platen nat te houden.
Asbest is veilig zolang het IN de plaat zit, maar als je het gaat breken (of zagen of boren etc.) dan begint de elende. Dat moet je dus zoveel als mogelijk voorkomen en als het onvermijdelijk is, dan dus de bijtijds (vooraf) tuinslang erop!

Wat betreft veranderingen weet ik niet van een speciale regeling. Voor zover ik weet moet je altijd bij elke verandering aan je huisje een bouwtekening inleveren. Deze wordt dan eerst gecontroleerd door jullie eigen bouwcommissie en daarna door de bouwcommissie van de bond.
De bouwreglementen vind je door hier op te klikken. Ook evt. speciale regelingen zal je hier moeten vinden. ALLES staat hier.
Menno

Berichtdoor asbesttuintje op za 23 mei 2009, 14:31

menno bedankt voor je snelle reactie, heb je dan helemaal geen masker gebruikt of beschermende kleding tijdens het verwijderen ? en de grond rondom het huisje kan ik gewoon laten liggen ? of zitten daar na de sloop toch teveel vezels in ?
asbesttuintje

Berichtdoor Menno op za 23 mei 2009, 14:59

Je hoort wel 'ns dat als er een asbestbrand is geweest dat in een wijk de straten en auto's worden afgespoeld. Dat loopt dan vervolgens 't riool in. Ik heb nog niet gehoord dat ze dan de grond een stukje gaan afgraven.
Blijkbaar zijn asbest vezels in de grond niet zo erg ofzo.
Ik denk dat er ook wel heel wat moet gebeuren willen deze vezels, die in de grond zijn terecht gekomen, weer via de lucht in onze luchtwegen terecht komen.
Simpel gezegd: Het mag niet stuiven. Stuift 't niet, dan kan het dus niet in kleren en longen gaan zitten.
Menno

Keer terug naar Praktisch