zink/zak/stapel/infiltratieput

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

zink/zak/stapel/infiltratieput

Berichtdoor Moon op zo 07 jun 2009, 19:48

het bouwregelement zegt 2 putten 1 na de septic en 1 voor 't grijze water [keuken en douche] elk 1000lieter.
hoe heeft u dit opgelost??

== werkt u put goed??, of zou u 't bij gelegenheid anders doen??

== heeft u uw put gekocht of zelf gemaakt??

== heeft u fouten gemaakt waar een ander van kan leren??

== is er een kans dat je huisje verzakt als je fouten maakt??

== welke materialen heeft u gebruikt??

== zit er een bodem in of staat hij op tegels, zand, grint, worteldoek, of een combinatie??

== zit er zand grind of iets anders in om 'm te verstevigen of omheen om 'm beter te doen werken??

== zijn er materiaalen die je niet mag of beter niet kan ingraven??

== er is een idee om putten te metselen met kalk/zandsteen is dat een goed idee??

== ik kan aan kunststof vaten komen met een schroefdeksel als ik er daar 4 van koppel kom ik ook aan 1000l is dat een
goed idee??

wij zijn geinteresseerd in een tuin waar geen tank en putten in zitten.............dus alle goeie ideeen zijn welkom :!:

dank voor uw medewerking ...............groeten..............moon en elco
Moon

Re: zink/zak/stapel/infiltratieput

Berichtdoor Brandnetelman op ma 08 jun 2009, 17:27

Gek eigenlijk die "infiltratieputten".... (Trouwens, dat is eigenlijk wel het juiste woord voor die dingen. Zink-, zak-, stapel- en... overloopput. Ze noemen het idd van alles.
Wat ik wou zeggen.. Die infiltratieputten die zonodig een kub moeten wezen, daar snap ik dus helemaal niets van. Je hebt toch maar zoveel buffer als dat er boven het grondwaterniveau zit en de kans is klein op de amsterdamse volkstuinen dat de hele put boven grondwater zit.
Wil je echt een kub buffer hebben dan moet je een draineringsbuis met een totale inhoud van een kub ingraven (boven grondwater). Alleen is de werking dan precies andersom. (draineren versus infiltreren 8-) )

bnm
Leve Neteldoek !!!
Brandnetelman

Buis i.p.v. Put

Berichtdoor Rondfietser op di 09 jun 2009, 00:34

..

Scherp opgemerkt Bnm.

Even rekenen: Als die drainpijp een binnen-diameter van 113 mm zou hebben, dan is dat 1 liter per 10 cm pijp.
Voor 1 kub (1000 liter) heb je dan 1000 keer 10 cm nodig, is 100 meter drainpijp. Ha ha, dat is 10 x je tuin heen en weer.
Tja, en dan mogen infiltratieputten ook niet dicht (binnen 3.5 meter) bij de sloot geplaatst worden, DUS drainpijp ook niet.
Prijs: in de buurt van 4.-- per meter (voor 125 mm diameter), dus enkel uitgevoerd in draineringsbuis kost dat grapje zo'n 400.-- per "tank" (dan kom je in de buurt van de prijs van een tank).

MAAR JA, eigenlijk is dit helemaal niet te vergelijken, WANT het infiltratie oppervlak is natuurlijk vele male groter.

Weer even rekenen: Voor 't gemak even een kubieke put van een meter bij een meter bij een meter en alleen de zijkanten als infiltratie oppervlak = 4 m2
In het geval van onze 100 meter buis is dat 0.113 x 3.14 x 100 = 35.5 m2
Ik ga er dan maar gemaks halve van uit dat de verhouding materiaal - gaatjes in beide gevallen het zelfde is.
Zo hebben we dus te maken met een factor 9 voor de draineringsbuis, dus ipv 100 meter mag die ook 11 meter zijn qua infiltratie oppervlak
EN
als deze idd boven grondwaterniveau is geplaatst, dan werkt 'ie ook nog beter !

Oh enne, 11 meter is maar 44 euro !

Jeroen

P.s.:
Ik ga dit ook zeker bij de Bond aankaarten.
Nu is het zo dat er MIDDELEN worden verplicht gesteld om aan weet-ik-veel-wat te voldoen.
Beter is het natuurlijk om te stellen waar aan voldaan moet worden en dat enig middel daartoe toegestaan zou moeten zijn.
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Moon op di 09 jun 2009, 13:10

heren wederom dank voor 't meedenken.

een geul van 0.2x 11meter klinkt alweer veel beter als een gat van een kub, en 44€pvc lijkt ook simpeler en goedkoper dan de ideen tot nu toe :P

dat een put onder grondwater anders werkt dan erboven had ik als leek nooit bij stil gestaan.
wel raar dat dat in de regelementen niet genoemd wordt.
== in hoe verre STINKT dat water uit die septic eigenlijk nog ????
== als je die pijp te ondiep legt stikt dan niet je hele tuin????
== hoe diep is grondwaternieveau bij jou op de tuin jeroen???[heb nog steeds tuin 138 in m'n achterhoofd]

gister toen ik nog dacht dat voor infitratie 2cub grond verzet moest worden heb ik ff verder gekeken naar iba klasse2
die wordt machaniesch belucht ....................voordelen:

== het grijze water mag er ook in
== het slib hoeft niet afgevoerd dat mag de tuin in
== het water dat eruit komt hoeft niet geinfiltreerd dat mag de sloot in,
ze maken zelfs een drijvende versie voor bij woonboten e.d. http://www.drijvende-iba.nl/home/

in afwachting van verdere byzonderheden en wat dat moois allemaal kost..............graag vast jullie mening

thanxx ..................elco en moon
Moon

Berichtdoor Moon op di 09 jun 2009, 13:18

hier nog een rechtstreekse link naar de ondergrondse versie http://www.afmitech.nl/ 't gaat om de bever cc

edit:
Beste Moon, mede omdat je zelf het volgende aangaf (in een ander bericht van jouw):
"voor 't overzicht op 't forum lijkt 't me beter om voor eisen en tips over stapelputten een nieuw topic te starten.", heb ik je bericht dat hieronder stond verplaats.

Zie: jouw correspondentie met afmitech.nl of wel Septictank opties - uitvoeringen (iba's)

Dan gaan we hieronder verder over Infiltratie, goed. ;)
einde edit

..
Moon

Berichtdoor Rondfietser op wo 17 jun 2009, 09:22

..

Nou, nog 'ns even de tekst erbij gezocht die voor 29 van de Amsterdamse Volkstuincomplexen gelden:
(zie: Bouwreglement vanaf 14 mei 2009)
5. Sanitair
..
5.2. Bij elk tuinhuis, waarin een toilet aanwezig is, moet een septictank zijn aangebracht,
met een minimum inhoud van 1 m3 en van voorgeschreven constructie.

a. De overloop van deze septictank moet zijn aangesloten op een zakput.

b. Het huishoudelijk afvalwater en de afvoerleiding van een doucheruimte moeten
worden aangesloten op een aparte zakput van ongeveer 1 m3 inhoud.

Een zakput mag zich op geen kleinere afstand dan 3 meter, gemeten vanuit de
waterlijn, van enige sloot bevinden.

Wel nu, die "voorgeschreven constructie" is dus nu in discussie.
Dit behelst een 4 kamer Septictank en het feit dat een 1 kamer septictank beter kan werken, maar ook dat deze gemakkelijker verkrijgbaar is.

a. Het zegt niet hoe groot deze zakput, de overloop van de septictank moet wezen.

b. Bij het hier genoemde volume kan ik me wel wat voorstellen: Je wil toch niet dat zeep en shampoo en afwasmiddel snel infiltreerd in jouw grond. Langzaam lijkt goed voor de afbraak.

Meestal gaat de "Bouwcommissie" bij u op het Volkstuincomplex over de uitvoering van deze zaken.
Ik heb bij deze weer wat in te brengen bij de volgende Beheervergadering van ons complex.

Jeroen

..
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Rondfietser op wo 17 jun 2009, 12:31

Even nog wat vraagjes van hierboven beantwoorden:
Moon schreef:== in hoe verre STINKT dat water uit die septic eigenlijk nog ????
== als je die pijp te ondiep legt stikt dan niet je hele tuin????
== hoe diep is grondwaternieveau bij jou op de tuin jeroen???[heb nog steeds tuin 138 in m'n achterhoofd]
Grondwater niveau op Eigen Hof is circa 40 cm onder 't maaiveld of 50 cm onder de kruin van het pad. Tussen Toeganspoort en Clubhuis is dat echter zo'n 10 cm hoger.
En nee, ik heb nog nooit klachten gehoord over stinkende septictanken en al helemaal niet over stinkend overloopwater.
Moon schreef:gister toen ik nog dacht dat voor infitratie 2cub grond verzet moest worden heb ik ff verder gekeken naar ...
Ah, let op: Er moet ook nog puin, grind en/of zand omheen. Er wordt 1 kub geadviseerd.
Voor de grijswaterput is dat dus 1 kub put + 1 kub grind, is al 2 kub.

En voor de overloopput van de septictank is dat bijv. halve kub put + halve kub grind, is ook weer een kub.
Ook rond een eventuele Infiltratiebuis is het aan te bevelen grind en/of grofzand te storten.
Toch nog wat méér graven dan gedacht.

Graaf ze, :D
Jeroen
Rondfietser
Moderator

minder graven

Berichtdoor Menno op wo 17 jun 2009, 13:16

Aan Brandnetelman:
Je spreekt van buffer, maar staat daar ook iets over in de regels ?
Ik begrijp wel dat je zegt "buffer", want het spreekt ook van kub en dat is een inhoudmaat.
Zo is er sprake van 2 grootheden: Inhoud (evt. buffer) en oppervlakte (Infiltratie).

Ik denk even mee:
Dat van dat grondwaterniveau en hoogte van de put is wel heel belangrijk.
Alles boven grondwaterniveau levert een drukverschil op en dat is goed, want het water wat erbij komt drukt dan als het ware op het water wat er al inzit en drukt dat dus de put uit door de gaatjes de grond in.
Toch is het niet zo simpel:
Grondwater zoekt de weg van de minste weerstand en ondervind ook al druk van de laag grond waarin het zich begeeft.
Het water in de put staat dus al hoger dan het grondwaterniveau. Dat wordt dus (tijdelijk) nog hoger na een fikse regenbui.
Met een grondwaterniveau van 30 tot 40 cm onder maaiveld heb je wel heel weinig marge. Het zou me eigenlijk niet verbazen als menige installatie maar ter nauwenood werkt.

Oplossing:
Plaats alles zo hoog mogelijk, zeker als je met meerdere mensen in een tuinhuisje verwacht door te brengen. Denk ook aan bezoek.
- 't Toilet binnen dus liefst al wat hoger op een plateau.
- De septictank wellicht een stukje boven de grond. Dat scheelt nog graven ook !!!
- Ook de Infiltratieput kan natuurlijk deels boven de grond. De aarde die uit 't gat komt, komt dan als een heuvel om de put heen. Dat scheelt nog meer graven !!!!
Voor een compleet verhaal:
- Een eventuele douchebak ook hoger dan de grond en de grijswaterput ook maar half ingraven.
Kijk dat scheelt toch de helft, niet ;) (nog nog minder graven !!!)
Menno
Menno

Berichtdoor Moon op do 18 jun 2009, 00:11

menno..................vindt jij drainbuis een goed idee ..............of zie je daar nadelen in, en zoja welke???

thanxx
Moon

Berichtdoor Moon op vr 19 jun 2009, 16:44

ik heb alle topics die hier aan raken nog maar 's doorgelezen, en mss begrijp ik 't verkeerd maar ik zie een soort patstelling ontstaan.

aan de ene kant wordt er gecontroleerd en met financiele regelingen gestimuleerd dat alles volgens de regels gaat.
om zeker te zijn dat je aan die regels voldoet moet je spullen van aquafix.nl gebruiken.

aan de andere kant blijkt uit reacties van iedereen hier, en een reactie die ik kreeg van afmitech [zie topic iba's], dat die aquafixput nooit optimaal gaat werken tenzij je 'm met behulp van een soort giga molshoop boven 't grondwaterpijl houd.

een veel betere, goedkopere en simpeler oplossing lijkt om drainpijp te gebruiken, maar dat is [nog] geen "voorgeschreven consructie" dus dan krijg je de bouwcommissie in je nek.

kortom je kan 't toch niet goed doen.................dus doe men eerst maar ff nixx ............toch??:mrgreen:

durft er iemand te voorspellen of en zo ja binnen welke termijn dit opgelost gaat worden???

thanxx ....................elco en moon
Moon

Volgende

Keer terug naar Praktisch