zink/zak/stapel/infiltratieput

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

Re: zink/zak/stapel/infiltratieput

Berichtdoor Rondfietser op zo 21 jun 2009, 02:59

..

Let op:
Een TE HOGE plaatsing kan ook nadelige gevolgen hebben.
Een hogere buffer, een hogere laag water boven grondwaterniveau zorgt voor een hogere druk, waardoor het water sneller door de gaatjes naar buiten geperst wordt.
Zeker als het doorlatende oppervlak boven grondwaterniveau zit, dan loopt 't er echt zo uit. (Bedenk: Er zit ook kiezel en zand enzo rond de tank), dan kon 't nog wel 'ns een modderpoel worden rondom de infiltratieput. Om nog maar niet te spreken van het ongewenste milieu effect.

Wat is buffer:
Wel is het zo dat alles boven grondwaterniveau = buffer (zoals Brandnetelman al in 't begin aangaf).
MAAR hoeveel moet die buffer zijn.

Buffervolume:
Als we voor 't gemak eerst uitgaan van een infiltratieput van 1m x 1m x 1m en de inlaat ligt 20 cm onder het maaiveld en het grondwater 30 cm, dan heb je een buffer van 10cm x 1m x 1m is 100 liter. Dit verhaal is overigens een simpele voorstelling, maar ik acht 't wel representabel voor een gemiddelde situatie. Het lijkt ook wel voldoende: 100 liter is vergelijkbaar met circa 15 keer de wc doortrekken en voor de grijswaterput lijkt me dit ook wel voldoende.

buffer van buis:
Zo blijkt dus dat onze 11 meter infiltratiebuis met een diameter van 125mm (gelegen BOVEN grondwaterniveau) dus ook ruim voldoende moet zijn.

Buis vs Put:
- Een buis boven grondwaterniveau heeft zijn héle infiltratieoppervlak ook boven grondwaterniveau.
- Een buis is daarom heel snel leeg.
- Een buis moet wel keurig horizontaal recht liggen, liefst met een klein afschot van 1% (1 cm omlaag per 1 meter horizontaal). Met een holling ergens heb je terplekke alsnog kans op een modderpoel.
- Een buis is NIET aan te raden voor het Grijze water vanwege verstopping van de hele kleine gaatjes EN vanwege de snelheid.
Ik schreef eerder:
"b. Bij het hier genoemde volume (1 kub voor Grijswater) kan ik me wel wat voorstellen: Je wil toch niet dat zeep en shampoo en afwasmiddel snel infiltreerd in jouw grond. Langzaam lijkt goed voor de afbraak."
(Meer volume (1 kub i.p.v. 100 l) betekend: een langere standtijd (door menging).)
Buis lijkt dus eigenlijk alleen goed als overloop van de Septictank en is NIET GESCHIKT voor Grijswater.
Nadeel of voordeel: Veel stikstof rond de buis, dus plant daar maar riet en/of bamboe. (vandaar dat een rietveld ook onderdeel is van een ecologisch IBA).

Mijn conclusie:
- WC en Septictank hoog. Goed idee, dat minder graven. Anders mag 'ie wel lager/dieper. (NB: Septictank (en toevoer en afvoer) is toch waterdicht en dus niet afhankelijk van grondwaterniveau.)

- Overloopput van Septictank kan kleiner. 100 liter boven grondwaterniveau en 3 m2 infiltratie oppervlak.

- Grijswatertank dus wel 1 kub. Infiltratie oppervlak (ook 3 m2) liefst in de onderste helft van de tank.

NB: Eerder noemde ik een oppervlakte van 4 m2, MAAR toen gingen we uit van dat alle vier de zijkanten van een put van 1m x 1m x 1m helemaal geperforeerd zouden zijn. Ten eerste mag de overloop put vd Septictank dus kleiner zijn. Ten tweede moet liefst niet het hele oppervlak tot aan de bovenzijde geperforeerd zijn, maar alleen het lagere deel.
Overigens is de verhouding materiaal - gaatjes een appart vraagstuk. Tussen 5 en 10% lijkt mij aannemelijk. (Bijv.: Steeds een vlakje van 4 x 4 cm, 16 cm2 waarvan je 1 vlakje doorboord met een 10 mm boor (gemakshalve: 1 cm2 = 1/16 = 6.25%). (In 3 m2 is dat 1875 gaatjes boren.) :-D

Jeroen

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Menno op zo 21 jun 2009, 09:29

Moon schreef:menno..................vindt jij drainbuis een goed idee ..............of zie je daar nadelen in, en zoja welke???
thanxx

Beste Moon, Nu ik o.a. het verhaal van Jeroen gelezen heb denk ik ook dat je drainbuis eventueel alleen zou moeten gebruiken voor de overloop van de Septictank. Dat van die verstopte gaatje is o.a. een goed argument. De Septictank werkt o.a. als een vangput, laat geen bezinkende en geen drijvende resten door.

Ik heb trouwens een tekening gezien van een Septictank met 4 compartimenten. Die schotten staan tot een bepaalde hoogte. Het water kan daar volgens mij gewoon over heen als het niet snel genoeg de tank uit kan lopen. Zo krijg je toch nog drijvende resten (en ongezuiverd water) in de overloop. Bedenk dat het water in principe net zo hoog kan komen als de rand van de wc-pot.

Dat brengt me tot de volgende gedachte: De buis tussen wc en tank en de tank zelf zijn toch ook buffer. Dan zou je zelfs geen buffer nodig hebben in de overloopput. Mag ik het zeggen.....: Nog minder graven ! :)

Menno

[Tekeningen bij gevoegd uit BondsBOUWvoorschriften. Moderator]
Afbeelding
Afbeelding
Menno

drainbuis

Berichtdoor Menno op zo 21 jun 2009, 09:48

Moon schreef:menno..................vindt jij drainbuis een goed idee ..............of zie je daar nadelen in, en zoja welke???
thanxx
Nog een nadeel: Een drainbuis is meer kwetsbaar.
Jeroen schreef:De voordelen van zo'n stevige Infiltratieput:
- Hij neemt maar een geringe plek in beslag.
- Het is duidelijk waar 'ie staat (niet per ongeluk een schep of een paal erin).
- Hij gaat een leven lang mee.
Bericht: viewtopic.php?p=232#p232
Maar als daar een rij (oude) tegels overheen legt, dan is deze wel goed beschermt.

Menno
Menno

Berichtdoor Brandnetelman op zo 21 jun 2009, 10:01

Menno... ook wakker op de zondag ochtend.. :-p
Maar alles wat de beerput inloopt loopt er ook net zo hard weer uit. De waterstand in een beerput is altijd net zo hoog als de onderkant van de uitloop. (de inloop is altijd hoger) Of je moet een heel klein uitloopbuisje hebben waar door het water niet zo snel kan weglopen. Of je overloopput werkt niet goed omdat hij niet goed infiltreerd en/of omdat hij geen buffer heeft. De enige buffer "van pot naar grond" is je overloopput, het deel boven het grondwater !
Bnm
Leve Neteldoek !!!
Brandnetelman

normale buffer

Berichtdoor Menno op zo 21 jun 2009, 10:11

Ook hallo "Neteldoek vierder",

Natuurlijk, je hebt gelijk, mits idd alles goed werkt. Ik kwam tot die s.g. extra buffer toe ik bedacht dat het water in de Septictank boven die schotten kan rijzen en dus ook de aanvoerbuis in. Maar idd, dat zal natuurlijk alleen gebeuren als de uitloop gestremd is.

Menno
Menno

Notificatie E-mail

Berichtdoor Rondfietser op zo 21 jun 2009, 10:27

Van Menno en Bnm weet ik inmiddels dat zij op hun eigen e-mailadres bericht krijgen als er op hun berichten is gereageerd.
Oproep:
Laat graag even weten of deze Notificaties vrijwel direct (binnen een minuut) doorkomen.
Afbeelding

En ja, ondanks mijn late bericht vanacht om 03:00, zit ik hier weer vol verwachting...
Jeroen, Moderator
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Rondfietser op do 16 jul 2009, 14:04

..

Okee, ondertussen is het 17 juli, de uiterste datum (2e ronde) dat je op ons tuincomplex een aanvraag kan indienen voor goedkopere tanks, een dag dat ik m'n hersenen nog even op volle toeren laat draaien voor evt. een alternatief.

De septictank kom ik niet onderuit: Het is 1 kub, waterdicht, van beton of van plastic.
(evt. zelf-bouw zoals ik eerder beschreef in het volgende bericht: viewtopic.php?f=43&t=89)
MAAR ik kies maar voor de gemakkelijkere weg hier en ga voor plastic (voor 350.-- i.p.v. 475.--)
De overloopvoorziening met een buffer van 100 liter en een infiltratie-oppervlak van 3 á 4 m2 maak ik dan wel zelf.
Ik beschrijf hieronder zo'n infiltratievoorziening. Wil ik nou helemaal milieu bewust bezig zijn dan plant ik riet/bamboe rond deze greppel/buis.
Waarom ? Zie: Helofytenfilters en de Waterwagen (van de Twaalf Ambachten.nl).

Afbeelding

Dan is daar de grijswatertank: Ook 1 kub (voor bezinking en afbraakprocessen van wat allemaal door de gootsteen en doucheput gaat). Alleen heb ik het voornemen dat iets anders uit te voeren.
Ik koop daar ook dezelfde tank van 350.-- voor. Normaal gesproken moet je die dan, volgens Bondsbouwvoorschriften, doorboren, zodat 'ie de functie krijgt van Infiltratieput.
(Doorboorde putten zijn ook kant en klaar verkrijgbaar maar duurder.
Zie ook: viewtopic.php?p=232#p232)

MAAR dat wil ik dus anders doen:
Ik wil de tank heel laten, waterdicht.
Voordeel: Je kan de tank nu ook achter de 3.50 meter lijn plaatsen, tussen huisje en sloot. (dat mag normaal namelijk niet vanwege de vervuiling van het oppervlaktewater, de sloot.)
De eigenlijke infiltratie moet dan wel vóór de 3.50 meter lijn.
Dat is meteen een nadeel: Op de overloop moet dus een infiltratievoorziening worden aangesloten, een buis met liefst grovere doorlaatgaten dan een normale drainbuis in een greppel met puin en zand, liefst omsloten met worteldoek, zodat aarde zich niet kan gaan vermengen met het puin en zand.

Een tweede voordeel:
Uiteindelijk is het vervuilende effect van deze grijswatertank minder !
In een grijswatertank als infiltratieput kan het zomaar gebeuren dat (een deel van) het afvalwater vrij direct na het instromen (vanuit gootsteen of douche) de tank door de gaatjeswand weer kan verlaten.

Dit laatste kan natuurlijk ook gebeuren door de uit/overloop van mijn waterdichte grijswatertank, DUS moet ik voor een gereguleerde uitloop zorgen. Dat betekent liefst een grootmondige uitloop in het midden van de tank (geen bezinkende deeltjes en drijvende deeltjes vangende).
Afbeelding
Om beide buizen ruimte voor elkaar te geven, zet ik ze dwars op elkaar.
De inloop steek ik helemaal naar de overkant om te kunnen uitlopen tegen de wand.

Andere voordelen noem ik ook in viewtopic.php?p=232#p232

Tot zover mijn oplossing voor een septictank, een grijswatertank en overlopen/infiltratie.
Nu snel mijn aanvraag in de bestuursbus doen en wachten op twee die twee joekels.

..
Rondfietser
Moderator

De sintels, kiezels, grof puin

Berichtdoor Rondfietser op za 29 aug 2009, 00:02

..

"sintels" Wat is dat nou weer ?
Meteen maar even opgezocht: betekenis sintel
Natuurlijk, allemaal bulkgoed dat vroeger wel voor handen geweest zou zijn. :)

Hoe dan ook: Bij ons op het tuincomplex hebben we gelukkig een betrokken bioloog.
We wisten al dat de infiltratieputten en/of -buizen omringt moeten zijn door puin voor een goede afwatering. Maar buiten dat is daar nog een belangrijke functie:
De organismen die het afvalwater afbreken hebben oppervlakte nodig om zich aan te hechten en dat puin voorziet daarin.

Hieronder een voorbeeld van hoe het in het oude boekje (BondBouwVoorschriften) staat
Afbeelding

En nou herrinner ik me ook dat je dergelijke voorzieningen ook ziet in andere waterzuiveringsinstallaties. ((kunstmatige)oppervlakte vergrotende middelen)

Zoveel gaatjes, of toch niet..
Eerder sprak ik van een bepaald infiltratie-oppervlak dat behaald zou moeten worden en dat je dan zoveel gaatjes zou moeten boren in een tank,
Zie onderaan volgend bericht: viewtopic.php?p=240#p240
Je ziet het ook op de 2e foto van volgend bericht: viewtopic.php?p=232#p232
MAAR dat hoeft niet persé, WANT dat puin om de put heen heeft nog een functie, namelijk vergroting van het infiltratie-oppervlak. Zo kan je dus met minder gaatjes toe.

Jeroen

..
Rondfietser
Moderator

Vorige

Keer terug naar Praktisch