Septictank opties - uitvoeringen (iba's)

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

Septictank opties - uitvoeringen (iba's)

Berichtdoor Moon op ma 15 jun 2009, 00:44

edit:
Dit bericht komt van viewtopic.php?p=229#p229
einde edit

hier onder voor de volledigheid de corespondentie met met AFMITECH
hoe moeilijk kan 't zijn om een paar vragen te beantwoorden????
en hoe wil je ooit concurerend zijn als je 2 1/2 x de prijs van 't alternatief vraagt???????................
maar trek vooral je eigen conclusie.

ik schreef:goede morgen

wij zijn geinteresseerd in een volktuin, daar moet nog sanitair in.
op zich niet zo'n probleem maar als amsterdammer heb ik geen ervaring met septictanks.
amsterdamse bond van volkstuinders eist hiervoor een tank van 1000 lit., een infiltratieput van 1000 lit.
en voor 't grijze water een extra put.
tijdens mijn zoektocht naar alternatieven kwam ik ook uw site tegen, met uitgebreide info maar helaas weinig getallen.
als ik 't goed begrijp mag een bever rechtstreeks op 't oppervlaktewater hetgeen een hoop graafwerk zou schelen.

mijn eerste vraag is moet ik rekenen met i.e of v.e ???
mijn vriendin zal er 't grootste deel van de zomer doorbrengen, ik zal er de zomerperiode ook veel zijn verder af en toe gasten en in de winter af en toe een dag, hoeveel inwoners eenheden reken je dan ??????

vervuil eenheden is makkelijker er komt een wc, een keukenblok, later mss een douche.
als dat beter [voordeliger] uitkomt kan ik de douche[water met groene zeep] apart infiltreren.

== welke maat bever zou hiervoor geschikt zijn?,
== is meerdere tuinen op 1 iba een optie ?
== kunt u mij een lijstje geven met buitenmaten, en aansluitmaten???
== bij welke maat kan ik welk energieverbruik verwachten???
== welke voordelen bied de standaard boven de lowbuged versie??
== en ook niet onbelangrijk.................PRIJZEN!!!!!!

b.v.d. .................groeten..............Elco Rijnsburger

afmitech.nl schreef:
Beste Elco Rijnsburger,

Hartelijk dank voor uw informatie aanvraag!

Als de gemeente slecht een 1 m3 septictank eist en een separate tank voor het grijze water, dan hebben we te maken met erg lage eisen. In zo’n geval zou ik niet eens een Bever Combi Compact afvalwaterzuivering adviseren, maar slecht een VST (verbeterde septic tank). De VST van 6 m3 wordt in Nederland toegepast in niet kwetsbare gebieden. Uiteraard moet je wel wat grond verzetten, maar voor een mobiele kraan maakt het niet veel uit of die nu 3 m3 of 7 m3 grond verzet. Wel is het belangrijk om niet te zware putten te kiezen voor de grondslag bij Amsterdam (draagkracht grond).

Wat mij opvalt is dat men wil dat het behandelde water geïnfiltreerd dient te worden. Dat is niet echt handig wanneer het veengrond is en de grondwaterstand erg hoog is. Is het niet mogelijk om vanaf onder vrijverval te lozen op een naburige sloot?

Voor meer informatie over de VST kunt u kijken op http://www.betonputten.nl , een dochter onderneming van ons.

Uiteraard kunt u ook kiezen voor een hoogwaardigere oplossing, de Bever Combi Compact. Dit systeem is standaard 5 IE. Wat inhoud dat het systeem bij 100% belasting bedoeld is voor 5 personen maal 135 liter huishoudelijk afvalwater per dag. Afgerond zeg maar 750 liter per dag. Door een goede aansturing van de luchtpomp zijn belastingen mogelijk van 25 tot 200%. Dus dat is geen probleem. Wel is het zo dat de Bever Compact duurder is dan een VST. En aangezien het om een zeer lage belasting gaat blijf ik toch bij het advies om een VST toe te passen en onder vrijverval te lozen op de sloot.

Even wat richtprijzen;

Bever Combi Compact incl. een dag een monteur, excl. Kraan; ca. € 3500,- excl. BTW (incl. fijn instelbare regelunit, standaard versie).

VST ca. € 1400,- incl. levering (excl. BTW).

Als de belastingen zo laag zijn kun je op een VST gerust twee tuinhuisjes zetten. Immers de 6 m3 VST is ook bedoeld voor 5 IE (750 liter huishoudelijk afvalwater per dag).

Vriendelijke groeten (best regards),
Jan Boele de Jong

AFMITECH FRIESLAND BV
' +31/(0)513541022
6 +31/(0)513541033
8 jbdejong@afmitech.nl

F Sneekermeer 4, NL 8502 TP, Joure
Bezoek onze - Besuchen Sie unsere - Visit our –website: http://www.afmitech.nl
Moon

afspraken

Berichtdoor Rondfietser op wo 17 jun 2009, 11:56

..

Tja, dat is natuurlijk een voordeel als je te maken hebt met zo'n groot orgaan als de Bond die optreedt als gesprekspartner voor gemeente en stadsdelen:
Zij maken afspraken met de wettelijke instanties en naar ik verwacht hebben deze overheden inzage in onze Bouwreglementen en/of zijn zelfs de goedkeurende instantie (?).

DUS wat er verder ook gezegd wordt over minimale klasses en tanks van 6 kub enzo, wat in onze bouwvoorschriften staat is goedgekeurd voor 6000 volkstuinen in Amsterdam (voor zover zij niet op een riool zijn aangesloten).

afmitech.nl schreef:Wat mij opvalt is dat men wil dat het behandelde water geïnfiltreerd dient te worden. Dat is niet echt handig wanneer het veengrond is en de grondwaterstand erg hoog is. Is het niet mogelijk om vanaf onder vrijverval te lozen op een naburige sloot?
Ah kijk, hier dat infiltratieverhaal. Verder zie: viewtopic.php?p=229#p229
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Re: Septictank opties - uitvoeringen (iba's)

Berichtdoor Rondfietser op zo 21 jun 2009, 11:29

..

Hallo Moon,
Nog een punt:
je schreef:== is meerdere tuinen op 1 iba een optie ?
Lijkt mij niet handig. Je hebt zo geen controle over wat er in de tank terecht komt. Ook bij verkoop van de tuin wordt 't dan ingewikkeld qua taxatie EN afhankelijk van wie erop komt zul je verschillende balastingen hebben. Ik bedoel: In principe zou je zelfs 2 tuinen samen op één Septictank en één Grijswatertank van 1 kub kunnen aansluiten als betreffende tuinders toch maar weinig aanwezig zijn en zij de tanks toch maar weinig belasten, MAAR als de belasting daarna zou toenemen (door overname of gedragsverandering van de tuinder en familie/bezoek), dan heb je een probleem.
Vandaar..
Jeroen

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Menno op zo 21 jun 2009, 11:34

Ik denk niet dat zo'n 6 kub tank een probleem zou geven, wel ?
6 kub.., dat is volgens bondsnormen 6 tuinen.
Nu even rekenen wat goedkoper is.
Al doe je het maar met 3 tuinen samen.
Menno
Menno

Berichtdoor Moon op zo 21 jun 2009, 17:08

probleem van een 6cub tank is denk ik dat deze gemaakt worden om aan min. specs. voor iba klasse1 te voldoen en dus voorzover ik heb gezien 3kamers hebben, maar goed die "bever" is ook geen "voorgeschreven contructie"
verder probleem is denk ik dat er weinig van de aangesloten tuinders zullen staan te trappelen om hun hele tuin overhoop te [laten] halen om 6cub tank met 6cub infiltratie onder de grond te [laten] stoppen.
mijn idee was om als vereniging een instalatie te laten platsen onder 't pad b.v.
en de afschrijving daarvan te delen door 't aantal aangesloten tuinders en met een jaarlijkse premie terug te halen.

groeten elco en moon
Moon

Keer terug naar Praktisch