Onderhoud huisje

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

Onderhoud huisje

Berichtdoor Brenda op do 23 jul 2009, 19:55

Hoi allemaal,

heeft er iemand goede ervaring met het schilderen van z'n/haar tuinhuis? Door gebruik van een bepaald merk? We willen volgend jaar nl. ons huisje schilderen. ik heb op internet iets gelezen over systeemlak of systeemverf... Dit is grondverf en lak inéén. Professioneel spul en kost voor 2,5ltr 41.95 euro Ben benieuwd of iemand dat wel eens geprobeerd heeft?

groet Brenda
Brenda

GEEN film vormende coating

Berichtdoor Rondfietser op vr 24 jul 2009, 01:15

..

Hallo Brenda,

Als er één ding is wat ik resoluut AFRAAD dan is het de gewone verf/lak,
hetzij op waterbasis (verdunbaar met water),
hetzij op alkydbasis (verdunbaar met Terpentine/Peut),
hetzij een gangbare lak (verdunbaar met Thinner).

Wat is namelijk het probleem ?
In een tuinhuisje is het binnen- en buitenklimaat en daarmee de kwaliteit van het hout niet te controleren en zijn goede condities niet te garanderen.
In de schilderswereld geldt: ONDERGROND IS ALLES. Als je ondergrond niet goed is, heb je geen garantie van een duurzame hechting tussen die ondergrond en de coating. Coating is de technische naam van al het spul dat je ergens OP smeert. En daar zit 'm meteen het probleem: De coating, de verf/lak zit OP 't hout met als gevolg dat als het niet goed hecht dat het er AF BLADDERD !

Grootste nadeel is ook dat als dit gebeurt dat je weer helemaal van voor af aan moet beginnen: Oude verflaag eraf, hout helemaal schoonkrabben, afbranden, afbijten, en evt. weer een nieuwe laag erop.

Het alternatief: Olie !
Olie dringt namelijk IN het hout en olie kan je eventueel ook kleuren.
Zie bijvoorbeeld: De kleuren van tenbulte.nl (zomaar een gegoogde site)

Grote voordelen van olie:
1. Bij het vernieuwen van een laag olie hoef je niet een oude laag eerst te verwijderen of nog wel hechtende lagen te schuren.
2. Ook is daar nooit het probleem van het egaal krijgen van de laag. Bij olie zie het verschil niet tot nauwelijks als je wat kliederd of te veel of te weinig aanbrengt.
3. Verder is olie zoveel gemakkelijker aan te brengen. Het is bijna smeren met water.

Hieronder een voorproefje:
Afbeelding

Mocht je dan toch met een coating, een dekkende kleur aan de gang willen gaan, steek je licht dan 'ns op bij
Eco-Logisch "(Web)winkel met milieuvriendelijke producten voor in en rond uw huis"
(.. met een vestiging in Amsterdam)
Afbeelding

Zelf kleuren:
Tja, zelf moet ik nog 'ns kijken naar de mogelijkheden.
Belangrijk zijn natuurlijk ook de prijzen EN om die af te zetten tegen duurzaamheid.

Eén bezigheid kan je dan natuurlijk niet overslaan: Verfmolen "De Kat".Afbeelding op de Zaanse Schans.
Ik ga me daar in elk geval 'ns oriënteren, want ook ik zal vroeg of laat ook m'n huisje moeten beschermen.
Kijk voor het aanbod van de molen op de Online Winkel,
maar ze hebben ook verkoop adressen in o.a. Amsterdam.

Weet ik meer, dan schrijf ik 't hier op 't forum.
Succes, groetjes,
Jeroen

..

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Re: Onderhoud huisje

Berichtdoor ~Mip~ op vr 24 jul 2009, 21:47

Nou Jeroen je kiest wel wat uit ? Heb je die prijzen gezien van die rubio olie ? 59 euro voor een halve liter en 109 voor een liter en daar doe je dan maximaal 20 c.q. 40 vierkante meter mee. OK je houdt van rekenen toch ? 40 verkante meter en een wand van zeg 2.5 meter hoog is 16 strekkende meters even zonder de ramen. Dus bijvoorbeeld een huisje van 4 x 4 of 5 x 5 met ramen.
....
Toch nog een heel huisje.
Is dat dan voldoende ? Het lijkt weinig: 1 liter voor je hele huisje ??
Maar ik lees dat jij ook nog wat gaat onderzoeken.
Groeten, Pim
~Mip~

Re: Onderhoud huisje

Berichtdoor Brenda op vr 24 jul 2009, 22:58

Bedankt jeroen voor de snelle reactie.

Ik was vergeten er bij te vermelden dat het huisje al een goede onderlaag heeft. Oud roze... Ik denk een kwestie alles goed nagaan, goed schuren. Ik heb wel gehoord dat het nog wel uitmaakt of je een donkere kleur of een lichte kleur gebruikt.
Lichtere kleuren zouden een langere levensduur hebben dan donkere kleuren.

We gaan eens brainstormen over de kleur

groetjes Brenda
Brenda

Kleur

Berichtdoor Rondfietser op vr 24 jul 2009, 23:39

..

En, heb je een volkstuin van de Bond van Volkstuinders ?
In dat geval hier wat over kleur.

Zie de Bouwvoorschriften:
3.2.4. Alle opstallen (tuinhuis, schuur, kweekkas, gereedschapskist, accukist en
gaskist) op een tuin moeten in dezelfde kleur worden uitgevoerd.

Sommige Volkstuincomplexen hebben ook nog een Huishoudelijk reglement waar soms ook de kleuren in zijn vastgelegd. (ik zit momenteel zelf nu in een werkgroepje van ons complex om het HR te updaten (n.a.v. de nieuwe Bondsreglementen), vandaar mijn extra interesse..)
Evt. even checken dus.

Enne, als je niet echt plekken ziet waar het los bladderd.. Tja, dan bof je.
Mocht er nu wel los bladderende verf ergens zitten, dan verdienen die stukken natuurlijk extra aandacht/inspectie (waterleiding, lek vanaf het dak, slecht geventileerd, opkruipende aarde aan de binnenkant enz.)

Schilder ze,
Jeroen

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Keer terug naar Praktisch