stapelput

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

stapelput

Berichtdoor Johanna op ma 14 sep 2009, 14:48

Bij het uitgraven en opkrikken van mijn tuinhuis is ook de stapelput (naast de septic tank) zichbaar geworden. Het lijkt me nogal een puinhoop. Mijn vraag is: hoe ziet een 'normale' stapelput eruit? Is er een schematisch overzicht of een tekening beschikbaar? Graag een reactie!

Johanna
Johanna

Re: stapelput

Berichtdoor Menno op wo 16 sep 2009, 23:35

Hallo Johanna
Welkom op het forum.

Wat de stapelput betreft: Zoals je misschien in andere discussie hebt gelezen, zo een put is dus eigenlijk bedoeld als infiltratieput en dat zegt iets over hoe die eruit zou moeten zien.
Het is een put waardoor het water van binnen naar buiten in de grond kan infiltreren en dus heeft zo een put gaten rondom wat je ook voor elkaar krijgt door gewoon de stenen los van elkaar te stapelen.
Daar komt vast de naam "stapelput" vandaan.

Het is alleen slim om de bovenste rijen stenen wel aan elkaar te metselen, zodat dit wat stevigheid geeft.

In jouw geval is dat laatste mogelijk slecht of niet gebeurt.
Ook hoort er puin om zo een stapelput te zitten, dus ja, dan lijkt het inderdaad een puinhoop, maar het midden van de put zou toch gewoon als een put moeten lijken. Anders is ie waarschijnlijk ingestort.

Tenminste, ik neem dan even aan dat het hier daadwerkelijk over een stapelput gaat met als functie infiltratie.
Vroeger (en misschien nog) namen de mensen het niet zo nauw en/of was er geen controle op de naleving. Het kan dus zijn dat het zelfs een septictank is. Heb je ergens anders ook nog een septictank in je tuin?

Een stapelput/infiltratieput hoeft bijv. geen bodem te hebben. Een septictank moet waterdicht zijn.

Heb je een tuin van de Bond van Volkstuinders ?

Je vraagt om een tekening/schema. Ik zal proberen hier iets neer te zetten.
Trouwens, door op de regel hieronder te klikken kan je ook een aansluitschema zien (volgens reglementen van de Bond).
viewtopic.php?f=43&t=109&p=268#p268

Groeten, Menno
Menno

Keer terug naar Praktisch