infiltratieput van autobanden?

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

infiltratieput van autobanden?

Berichtdoor puck op di 11 mei 2010, 17:56

Hallo,

Weet iemand of en hoe je een infiltratieput kan maken van oude autobanden? Ik heb een nieuwe tuin waar wel een septic tank maar geen putten in zitten, die moet ik dus gaan aanleggen. Ik weet inmiddels dat je ze kan kopen of maken van kalkzandstenen, maar ik hoorde 'dat ze ook wel eens gemaakt worden van autobanden'. Nog los van of het mag ben ik benieuwd naar of het kan en behoorlijk werkt. Weet iemand meer?

Dank en groet!

Puck
puck

Re: infiltratieput van autobanden?

Berichtdoor Menno op za 15 mei 2010, 20:29

Tja, wat zullen we daarvan zeggen..
Waar gaat 't om bij een infiltratieput ?
Alles wat aan afvalwater erbij komt op een bepaald moment, moet de infiltratieput kunnen opvangen zonder dat deze overloopt EN hij moet een goede infiltratie-snelheid hebben, zodat daarna weer het volgende stroom afvalwater ontvangen kan worden.
Op een Bondsvolkstuin heb je dus een infiltratieput voor keuken, wc-fonteintje, buitenkraan en evt. douche EN een infiltratieput als overloop voor de septictank (voor de wc-pot).
De beide putten moeten dat aanbod dus kunnen verwerken.

Vraag:
Hoeveel moet elk van beide putten kunnen verwerken ?
Het staat nergens, maar de putten beschreven in de bondsbouwreglementen voldoen.

Verder moet een infiltratieput natuurlijk niet schadelijk zijn voor het oppervlaktewater. Dat is de maatstaf naar de landelijke wetgeving. Uiteindelijk gaat het om de grondwaterkwaliteit.
jeroen schreef:Dit laatste is nou net wel 't punt wat o.a. bepalend is, naar ik begrepen heb.
Blijkt nu dat 't oppervlakte water binnen de normen blijft, dan...
(Zie:http://www.volkstuinforum.nl/viewtopic.php?p=196#p196)

Vraag:
Zijn autobanden schadelijk voor het oppervlakte water ?
Ik denk het niet, tenminste als je toch niet die dingen door de gootsteen gooit (die evt. rubber kunnen oplossen (als dat al schadelijk is)) die je toch al niet in je eigen grond wil hebben.

Banden zijn, wat mij betreft, een uitstekend middel om grond opzij te houden, want daar gaat het toch om bij een put.
Een bodem is niet nodig. Persoonlijk raadt ik het wel aan: Gewoon houten planken.. verrotten toch niet onder water.
Bij een stapel van zo'n 6 banden ofzo moet daar op de hoogte van de onderste 4 wel infiltratie mogelijk zijn. Gaten erin of d.m.v. stenen een ruimte van een paar centimeter tussen de banden bewaren.
Puin/grind en zand om de banden blijft aan te raden: Het vergroot je infiltratie-oppervlak en het zorgt ervoor dat de grond niet de openingen in/tussen de banden verstopt. (en worteldoek om je puin heen, zodat de grond niet eens de kans krijgt om zich te mengen met het puin.. Nog beter!) Bovendien begrijp ik dat puin ook nog een extra functie heeft: Micro-organismen die voor de afbraak van afvalwater zorgen hechten zich aan het oppervlak van het puin/grind en zand.

Ik denk dat dat het was.
Menno
Menno

Berichtdoor Rondfietser op za 15 mei 2010, 20:51

Hoi Menno, 'k heb je foutieve berichtje eruit gehaald.

En ja Menno, daar zeg je wat: Hoeveel moet een infiltratieput kunnen verwerken per tijdseenheid.
Het zou wel verdraait handig zijn als dat soort dingen in de reglementen stonden.
Bijv.: Gooi 4 emmers water in de put (40 liter) en dat moet dan binnen een uur geïnfiltreerd zijn.
Of neem als standaard een kwartier douchen en dat moet dan binnen een uur gezakt zijn.. (voor de keuken en douche put)
of (tijdens visite ofzo) 4 keer de wc doortrekken.. ook binnen een uur (voor de andere put).

Stond het maar ergens, dan kon je tenminste je eigen systeem bedenken/bouwen.., zolang het maar aan de eisen voldoet.
En de controle ? Ik heb er nog nooit van gehoord dat de verantwoordelijk commissie met emmers water en een waterpeillat in de weer gaat. Ha ha, als de putten zelf al te vinden zijn EN.. toegankelijk zijn... of met een kleurstof om te controleren of de aansluitingen wel in de (juiste) put terecht komen.. :roll:

Jeroen
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor puck op ma 17 mei 2010, 11:52

dank heren, dat is nuttige informatie.
ik heb de tuin alleen en ik zal er niet voltijd zijn, dus er worden geen enorme hoeveelheden water doorgejaagd.
wat dat betreft zal het dus wel loslopen. ik ga verder delibereren!
groeten,
puck
puck

Keer terug naar Praktisch