houtkachel

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

houtkachel

Berichtdoor ophelia op di 26 feb 2008, 20:30

Er zijn nieuwe mensen op de tuin die een prachtig houtkacheltje hebben. Het is te gebruiken als oven en kookplaat. Er zitten verschillende vakjes in. Je kunt er ook pizza's in bereiden. In turkse winkel waar het kacheltje gekocht is (Al-tat Willem de Zwijgerlaan 352 tel 6811281) is het ding jammer genoeg uitverkocht. Het kostte zo'n 150 euro volgens zeggen.
Misschien komen er in april nieuwe kacheltjes ( of moet je zeggen oventjes?). Maar dat is nog niet zeker. Misschien helpt het als meer mensen bij Al-tat gaan informeren naar het kacheltje.
ophelia

Re: houtkachel

Berichtdoor Brenda op do 23 jul 2009, 19:47

Wat leuk, zat er net aan te denken of het toegestaan is om in je tuinhuis een houtkacheltje te plaatsen. Maar als ik dit zo lees mag het dus wel...
Brenda

Berichtdoor Rondfietser op vr 24 jul 2009, 01:43

..

Heb je een volkstuin van de Bond van Volkstuinders Amsterdam?
Ik heb even gekeken in hun reglementen: In de Bouwvoorschriften artikel 10 staat e.e.a. uitvoerig beschreven.

Er is veel te zeggen over Houtkachels en over wat daar in kan en niet en wat voor uitvoeringen er zijn en wat goede kachels zijn en wat slechte kachels.

Kort gezegd: Een goede houtkachel is er een die onder goede condities het hout VOLLEDIG verbrand.
Volledige verbranding betekend namelijk: vrijwel geen rook, geen stank, geen overlast, weinig as EN
in een goede houtkachel kunnen ALLE formaten hout (zover het er inpast) zonder probleem worden verbrand.

Met dat laatste bedoel ik dat daar het klasieke beeld is dat in principe alleen grotere blokken hout geschikt zouden zijn voor een houtkachel (met uitzondering van het starten). En dat is wel zo voor een standaard houtkachel. Het maakt dat zo'n kachel redelijk stabiel brand zonder razend snel door de voorraad heen te gaan en steeds weer te moeten bijvullen.

Echter kent een standaard houtkachel geen volledige verbranding. Volledige verbranding is in normale omstandigheden alleen mogelijk als er twee stadia van verbranding zijn.
1. de vergassing van het hout bij een temperatuur van 600 graden met weinig lucht.
2. de verbranding van het houtgas met toevoeging van voorverwarmde lucht bij 1200 graden.

Er zijn eenvoudige kachels die dit doen.

Grote voordeel van deze kachels is, zoals ik eerder noemde hierboven, dat je er alle formaten hout in kan doen, dus ook fijne twijgjes.
Namelijk in dat eerste stadium verbrand het hout niet echt maar smeult het alleen maar en of dat nu een blok is of een twijgje, het verbrandt niet door het tekort aan zuurstof.

Later wellicht meer.
Jeroen

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor ~Mip~ op vr 24 jul 2009, 21:56

Je zegt dat er eenvoudige kachels zijn die op jouw manier hout verbranden. Bedoel je Finse kachels ? Dat zijn toch van die enorme gevaartes ? Je hebt ze ook als zelfbouw dacht ik.
En ik dacht dat bij 1200 graden ijzer zou smelten. Kan je echt zulke hoge temperaturen halen of voeg je actief lucht toe met een ventilator ofzo ?
Pim
~Mip~

Keer terug naar Praktisch