Een goedkope Septik Tank

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

Een goedkope Septik Tank

Berichtdoor Rondfietser op di 01 jul 2008, 21:49

Met al die dure prijzen voor septictanks, zoek ik graag naar goedkopere alternatieven.

Er is deze website die buizen met grote diameters verkoopt.
Deze zijn aanmerkelijk goedkoper dan standaard rioolbuizen van het zelfde formaat.
De website: Buizen en Duikers

Wanneer je nu zo'n groot stuk buis (met een diameter van een meter en een meter lang ofzo) rechtop in de grond zet, dan heb je al iets wat lijkt op een Septic Tank.

Nu nog een bodem, een indeling en een deksel (en een toevoer en een afvoer).

BODEM:
De bodem moet natuurlijk waterdicht zijn, want een septictank behoort een gesloten tank te zijn waarin afvalwater wordt afgebroken zonder dat dat (voortijdig) de grond ingaat.
Een manier om dat te doen is door bijv. vijferfolie om de onderkant te spannen als een soort van trommelvel dat je dan vast zet met een spanband (liefst van RVS).
Voor de stevigheid, voor 't dragen van de inrichting en ter bescherming van 't vijferfolie, zou je een houten bodem kunnen leggen.
Bedenk dat hout onder water toch niet rot. ( zie ook (be)Schoeiing of Grondkering )

INDELING:
Om te voorkomen dat afvalstoffen direct van toevoer naar afvoerbuis kunnen lopen, moeten er een aantal schotten ingebouwd worden waar 't afval water onderdoor en overlangs stroomt. Drijvende stoffen en zinkende stoffen worden zo in de tank gehouden om af te kunnen breken voordat ze worden afgevoerd.

DEKSEL:
Hier kunnen de schotten van de indeling ook wellicht dienen als support voor het deksel.
Het is wel een groot deksel. Eventueel zou je een vaste buitenste ring kunnen maken met een kleiner gat voor 't deksel.

TOEVOER:
Vaak zit er een gat in de zijkant van de tank, maar eigenlijk is er geen bezwaar om de toevoerbuis gewoon van bovenaf binnen te laten komen. Hierdoor kan de afvoerbuis ook hoger geplaats worden wat in de meeste gevallen vaak wenselijk is.

AFVOER:
Deze bepaald de hoogste stand van het water in de tank.
De afvoerbuis komt lager dan de toevoerbuis, anders zou er water blijven staan in de toevoerbuis, waardoor vastestoffen daar kunnen bezinken en aankoeken met verstopping als gevolg.
De afvoerbuis moet dus in de zijkant van de tank gemonteerd worden en wel waterdicht.

Jeroen
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Re: Een goedkope Septik Tank

Berichtdoor Moon op wo 03 jun 2009, 21:56

hoi jeroen

hoe is 't afgelopen met je idee voor een goedkope septictank??
wij zijn ons aan 't orienteren................hebben nog geen tuin.
't enige complex waar we zijn geweest waar nog iets te koop stond was bij jullie op eigen hof.
was ook wel 1 hele leuke bij maar voor ons financieel al bijna niet haalbaar, en je raad 't al geen septictank.
dus alle geld besparende ideeen zijn welkom.
ik dacht trouwens te hebben gelezen dat zo'n ding een keurmerk moet hebben.
aan de andere kant welke amtenaar gaat 'm opgraven om te kijken of er een keurmerk opstaat als hij eenmaal vol is???

thanxx .............moon en elco
Moon

Berichtdoor Menno op vr 05 jun 2009, 11:15

Was dit niet een punt op de laatste Bondsvergadering ?
Iets over met een tank die bestaat uit één compartiment ipv vier, wat dan gekoper zou zijn. (klinkt logisch)
Menno

Berichtdoor Rondfietser op vr 05 jun 2009, 13:20

..

Ja, dat klopt.
Ik was daar zelf bij en was zelf diegene die de vraag stelde op de BondLedenVergadering van 14 mei 2009.
Het bestuur heeft aangegeven dit te zullen meenemen en zal daar in 't najaar meer over zeggen na meer onderzoek hieromtrent gedaan te hebben.
(Ik had begrepen dat er dan ook een vergadering is ofzo.)

Hieronder mijn schriftelijke vraag:
Septictank (Bijlage II)
In sommige gevallen blijkt een 1-kamer septictank (met slechts een bovendwarsschot) beter te werken dan een 4-kamer tank.
In elk geval is zo'n tank minder storing gevoelig.
Veel kant en klare tanks hebben niet eens 4 kamers.
Septictank-info: Artikel IBA-Helpdesk: "Over de Septictank"
onder 't kopje "De werking van de septic tank "
Ik zie dus graag gebeuren dat dit herzien wordt.
Met een uitkomst waarin wordt gesteld dat een 1-kamer tank voldoende is, wordt het ook gemakkelijker (qua aanschaf) om aan de Bouwvoorschriften te voldoen.

De verschillende Reglementen van de Bond: BondsReglementenpagina

Rechtstreeks: Bouwreglement mei 2009 (pdf, 1.6 MB)
De laatste pagina (19) gaat over de Septictank.
(Daar horen tekeningen bij, maar die zie ik even niet.)

..
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Rondfietser op zo 07 jun 2009, 00:12

Overigens heeft Eigen Hof een andere oplossing voor de dure tanks.
Onze ijverige Secretaris heeft 125.-- of 150.-- per tank kunnen afdingen door gezamelijk aanschaf.
In plaats van 475.-- kosten ze dan 350.-- / 325.--.
Ik zal nog even navragen hoe en wat precies.

Tank als Infiltratieput:
De tanks zijn trouwens ook te gebruiken als Infiltratieput. Tja, gewoon een kwestie van de nodige gaten in de zijkant boren.
Eigenlijk gebruik je de tank dan alleen als support om de grond opzij te houden en om in een afsluiting met deksel te voorzien. MAAR dan heb je ook wat ! Dan heb je Infiltratieputten die niet zomaar kunnen instorten, die een leven lang meegaan !
Een alternatief is om ze op te trekken uit goedkope zandstenen (die witte "bakstenen").
(Overigens is het bij Infiltratieputten van belang dat je het nodige zand en puin om de put heen stort om een goede afwatering te garanderen.)

Maar ja, nog steeds duur natuurlijk voor wie niet veel te besteden heeft: rond de 1000.-- voor 3 tanks als je ze ook voor de Infiltratieputten toepast. MAAR nogmaals: dan heb je ook wat !

Als onderhoudsmonteur zeg ik: DOEN !
Als minimum-verdiener zeg ik: Nog even verder zoeken...

Moeilijk hoor !
Jeroen
Rondfietser
Moderator

Wat kosten de verschillende oplossingen ??

Berichtdoor Menno op zo 07 jun 2009, 00:21

Daar valt nog een heel wat over uit te zoeken:
Wat kosten die zandstenen ?
Hoe bouw je dat ? Stapel je ze los (heet 't daarom ook wel "stapelput") of metsel je ze aan elkaar ?
Wat kost die oplossing die je bovenaan noemt ?
Menno
Menno

Berichtdoor Rondfietser op zo 07 jun 2009, 00:37

Er is een verschil:
Mijn oplossing bovenaan is een Septictank.
Die zandstenen zijn voor de Infiltratieputten.

Ik was wel van plan daar later nog over uit te wijden.

Oh, die "zandsteen" is trouwens "kalkzandsteen" (in het gewone formaat van circa 5 x 10 x 20 cm)

Jeroen
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Moon op zo 07 jun 2009, 15:02

heren dank voor uw reacties......................leuk........... en dat ik met mijn eerste post :mrgreen:

ik heb de links van jeroen [bonds/bouwregelement] doorgenomen, en kon daar alleen in vinden dat er 1 septic en 2 stapelputten moeten komen van 1cub ieder.

ik heb aan de poort gelezen dat er voor tuin 138 o.a. een septic met overloopputen[=stapelput?] moet komen volgens gemeentevoorschrift.

daaruit zou volgen dat de gemeente alleen eisen stelt aan de totaal inhoud en verder niet aan aantal kamers, iba klasse, NEN, KIWA, nixx.................mijn ervaring met de gemeente maakt dat vrijwel onvoorstelbaar.

jeroen heeft 't over 4kamers..................die eis vindt ik in 't bonds/bouwregelement dus niet terug, en ook tijdens mijn zoektocht op internet ben ik zo'n tank niet tegen gekomen.

wat ik tegen kom is iba klasse1 6cub [groooooot] 3kamers voor min 1400€ of klasse 2/3 kleiner maar met moeilijke filters en/of luchtpomen.............zonder prijs :(

ik zie nog steeds door de bomen de volkstuin niet dus ik zeg ...............HULDE AAN DE SECRETARIS!!!

== die heeft uit hoofde van zijn/haar fuctie [neem ik aan] de regels op een rijtje.
== die levert een tank die [neem ik ook aan] aan die eisen voldoet voor ong. een kwart van waar ik bang voor was.

het blijft natuurlijk veel geld voor een homp 2ehands plastik maar als ik zwart op wit krijg dat ik alle bobo's die er wat over te zeuren hebben naar de secretaris mag verwijzen ben ik er blij mee.

voor 't overzicht op 't forum lijkt 't me beter om voor eisen en tips over stapelputten een nieuw topic te starten.

nogmaals dank voor alle info tot nu toe en groeten...............elco en moon
Moon

Berichtdoor Moon op zo 07 jun 2009, 16:01

mijn everonschuldegingen..............ik zie net dat er op de laatste pagina [19]van het bouwregelement, nog op de septic wordt terug gekomen.
hier wordt uitgelegt hoe deze aan te sluiten.
men stelt voor om gaten te maken met een puntbijtel dus gaat 't denk ik om een betonnen bak gaat met idd 4 kamers.
veel septictanks zijn tegenwoordig van kunststof, wat is hier op tegen????..............er van uitgaande dat 't gericycled is natuurlijk.

sorry ...............elco
Moon

Berichtdoor Rondfietser op wo 17 jun 2009, 08:52

..

Oh, die tank van 350.-- (i.p.v. 475.--) (waarvan ik hierboven sprak) is deze van AquaFix:
Afbeelding
Ze hebben ook een Infiltratieput, maar die kost duurder. Dat is waarschijnlijk vanwege de arbeid die gaat zitten in het gaten boren.
Afbeelding
Nou ja, dat kan je natuurlijk ook zelf doen.
En dat is hoe een aantal mensen het (gaan) doen op Eigen Hof waar we deze putten gezamelijk hebben gekocht en dat gaan we nog een keer doen.
(We zijn namelijk net bezig zeker te maken dat alle tuinen (weer) naar behoren een goede installatie hebben. (met financiële regeling (lening) en al).)

Overigens ga ik zelf nog even kijken naar andere oplossingen voor die Infiltratieputten.
Zie mijn bericht: Buis i.p.v. Put

De voordelen van zo'n stevige Infiltratieput:
- Hij neemt maar een geringe plek in beslag.
- Het is duidelijk waar 'ie staat (niet per ongeluk een schep of een paal erin).
- Hij gaat een leven lang mee.

Jeroen
..
Rondfietser
Moderator

Keer terug naar Praktisch