Verbod Lozing Afvalwater

Inrichting, Techniek en Bouw
van/op de tuin.

Verbod Lozing Afvalwater

Berichtdoor Rondfietser op zo 07 dec 2008, 20:10

Sinds een tijdje geleden is het verboden om ongezuiverd Afvalwater te lozen op 't oppervlakte water of te infiltreren.

HUIDIGE SITUATIE (2008)
Infiltratie is vermenging van afvalwater met grondwater bijv. via een put met een doorlatende wand.
De meeste Volkstuinen in Amsterdam hebben 2 van zulke putten volgens de Bouwreglementen van de Bond van Volkstuinders.
(Eén put voor het "grijze water" van gootsteen en douche en één put voor 't "bruine" water als overloop van de Septictank.)

VERANTWOORDELIJKHEID EN KOSTEN
De gebruiker is verantwoordelijk voor de Lozing en de eigenaar voor de Afvoer.
De eigenaar van de Volkstuincomplexen in Amsterdam is meestal het Stadsdeel. Zij moeten dus zorgen voor RioolWaterAfvoer. De kosten daarvan worden verhaald op de Volktuinder.

EEN ALTERNATIEF
Om deze kosten te vermijden is het dus zaak om als Volktuincomplex te zoeken naar alternatieven.
Eén van die alternatieven is om zelf ons eigen Afvalwater te zuiveren.
Een manier om dat te doen is d.m.v. een Rietfilter.
Meer daarover zie:
Water besparen en afvalwater zuiveren
op de website van
De Twaalf Ambachten
Afbeelding

TIJD:
Wanneer (en of) de eigenaar, het Stadsdeel de Volkstuincomplexen gaat voorzien van riool is niet bekend.
Belangrijk is dat wij vóór die tijd daar een alternatief voor hebben dat niet zulke financiële gevolgen heeft.

OFFICIEEL
Officieel teksten (wetgeving en kosten enzo) Zie de website "IBA Helpdesk":
IBA staat voor "Individuele Behandeling van Afvalwater".

Website: IBA Helpdesk
Afbeelding

Klik daar in de linker kolom op "Wettelijk kader".
Let op: Elk item toont ook sub-items in de linker kolom nádat je er op klikt.

..
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Re: Verbod Lozing Afvalwater

Berichtdoor Menno op za 17 jan 2009, 21:23

Als de gemeente rioolering gaat aanleggen wat voor riool wordt dat dan?
Een gangbaar riool lijkt mij zo overdreven voor volkstuinen.
De daarmee gepaarde kosten zullen dan als gevolg meer zijn dan mij nodig lijkt.
Zijn er al andere volkstuinparken met riool? En is dat dan een conventioneel riool zoals je dat vind in de straat?

Heel wat vragen in mijn eerste bericht hier op het forum. Maar ik zie uit naar de ontwikkelingen.
Menno

Berichtdoor Rondfietser op zo 18 jan 2009, 18:03

Ja, er zijn al volkstuincomplexen met een rioolering. Wat voor systeem dat is weet ik niet. Er was wel sprake dat er een systeem niet goed functioneerde door verkeerde aanleg. En zo zie je maar weer: Systemen werken theoretisch wel goed, MAAR alles staat of valt met de uitvoering.

Wel weet ik dat er 3 systemen zijn met elk zo'n hun voor en nadelen:
    - Vrijvervalriool: Voordeel: op zwaarte kracht; Nadeel: elke 100 m komt 't riool steeds 1 m dieper te liggen.
    - Persriool: Voordeel: onafhankelijk van leidingverloop; Nadeel: per zoveel tuinen een verzamelput met pomp en elektra
    - Vacuümriool: Voordeel: Eén pomp op één locatie; Nadeel: Een heel specifiek leiding verloop (met s.g. pockets)
Kleinschalig (IBA (individuele behandeling afvalwater))
Naast dat deze systemen in een infrastructuur op een tuincomplex kunnnen toegepast worden, kan je die ook toepassen op kleine schaal op één enkele volkstuin. Zo'n rietfilter installatie zoals dat van de 12 Ambachten (hierboven) is deels vrijverval en deels pers.

't Gevaar: verlies vrijstelling aanleg duur riool door Stadsdeel
Nadeel van dit IBA-systeem is dat wanneer je dit toepast op een heel complex dat er dan net zoveel systemen zijn als tuinen en dat al die individuele systemen onderhouden moeten worden. In geval van 200 tuinen op een complex is dat dus 200 rietfilter die gezond moeten blijven, 200 pompjes die moeten blijven functioneren en 200 keer elektra-voorziening voor deze (12 Volt) pompjes (accu-conditie: laden dmv zonne-paneelinstallatie of accu-laadstation (halen en brengen))
Wanneer nu bij controle achteraf (of bij presentatie vooraf) blijkt dat dit multi-IBA-systeem niet gegarandeerd instant gehouden kan worden, kan 't zijn dat een Stadsdeel alsnog besluit zelf een riool aan te leggen waarvan de kosten worden verhaald op de tuinders.

..
Rondfietser
Moderator

collectieve iba

Berichtdoor Brandnetelman op do 05 feb 2009, 10:29

Ik denk ook dat een iba op elke prive tuin ondoenlijk is.
Misschien moeten we denken aan een collectief iba-systeem, zodat de techniek door de technische personen onderhouden kan worden.
Dan moet er dus ergens op het park een zuiveringsinstallatie komen die ook nog eens niet op 't oppervlakte water of in het grondwater loost.
Ook moet er dan een infrastructuur komen om al het afval water van elke prive-tuin naar die installatie te transporteren.
Zijn we dan niet net zover als met een riool van de gemeente??
Is daar een verschil in kosten?

Misschien kan je de infrastructuur opdelen/decentraliseren, dat je een installatie hebt per 10 tuinen, maar doen moet je daar om de 10 tuinen een plek voor inrichten en dat moet maar net mogelijk zijn.
Overigens is dit natuurlijk alleen slim als dit minder kost dan een centraal systeem.
In ieder geval beperk je zo de installaties tot 20 als je uitgaat van 200 tuinen zoals hierboven.

bnm
Leve Neteldoek !!!
Brandnetelman

Kostenplaatje

Berichtdoor Rondfietser op zo 15 feb 2009, 23:52

..

Ik heb 'ns zitten rekenen voor ons eigen complex met 160 tuinen.
'k Ben uitgegaan van 1 verzamelput per 4 tuinen = 40 putten
+ nog 'ns 5 grotere putten die 't per laan verzamelen.
450.-- per put incl pomp en vlotter en appendage = 20250.--

Als dan wel iedereen een septictank neemt EN een extra vuilvangput voor eigen rekening, dan hoeven er geen grove/vaste delen door de pomp en de leidingen en dat maakt dat je voldoende hebt aan dunnere leidingen.
Dunnere leiding is kwestbaarder, dus ik doe daar een mantel omheen.
Dat wordt dan 1400 meter x 10.-- mantel = 14000.--
en 1400 x 5.-- slang = 7000.--

Wat vooral oploopt zijn al die stukjes van de prive tuinen naar 't pad.
Als ik 2/3 van de diepte van de tuin neem en de stukje van 4 tuinen naar de verzamelput optel, maal 40, dan kom ik op 5200 meter, maal 5.-- = 26000.--

Tenslotten nog elektra-kabel voor al die pompjes: 1400 x 5.-- = 7000.--

Even optellen:
putten: 20250.--
leidingen: 14000.-- + 7000.-- + 26000.-- = 47000.--
elektra: 7000.--
TOTAAL: 74250.--

Voor dit bedrag heb je dan alleen de materialen betaald en kan je het afval water van 160 tuinen naar 1 plek pompen.
In ons geval kan dat het gemeente riool zijn, want dat loopt bij ons voor de poort aan de openbare weg, maar het kan natuurlijk ook naar een centraal rietveld gepomp worden, maar dat is een ander verhaal en extra kosten, maar met deze tweede optie kan je als complex wellicht een subsidie in de wacht lopen.

..
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor ~Mip~ op zo 22 feb 2009, 17:29

Hoi Rondfietser, ik zie dat je voor de stukken leidingen van de tuinen naar de verzamelput geen mantel rekent. vergissinkje of expres ?
Een andere vraag: Is enkel een septictank niet genoeg voor de zuivering van het water?
Pim
~Mip~

tapwater- vs afvalwaterleiding

Berichtdoor Rondfietser op zo 22 feb 2009, 17:53

Hallo Pim,
(Nou, dat is snel. Heb jouw lidmaatschap net geactiveerd en meteen al een berichtje van je.
Ah, even gekeken: Jij had ook niet je lidmaatschap geregistreerd, dus je zat waarschijnlijk nog achter de computer(?))

Anyway, ja je hebt gelijk, want voor die slang van privé tuin naar put (per 4 tuinen) is ook bescherming nodig.
Waarschijnlijk had ik de tapwaterleiding in gedachten, want die loopt toch meestal onbeschermt van de waterleidingput (met individele meter en hoofdkraan) door de tuin naar 't tuinhuisje.
MAAR er natuurlijk een verschil tussen tapwaterleiding en afvalwaterleiding:
Voor 't milieu is het niet zó erg als de tapwaterleiding kapot gaat, MAAR als dat met de afvalwaterleiding gebeurd... Ik bedoel: Dat is nou net waarom we niet meer mogen lozen op 't oppervlaktewater of grondwater.

En zo kom ik dan meteen bij jou 2e vraag:
Afvalwater is op twee manieren vuil:
1. het is bevuilt met organische stoffen (die afbreken in de septictank) en
2. met anorganische stoffen en die worden niet afgebroken door de septictank (naar ik begrepen hebt.. of is het zelfs zo dat de septic tank ook juist nog anorganische stoffen erbij produceerd.. ?)
Hoe dan ook: Beide mogen niet in 't milieu komen en een manier om de anorganische stoffen eruit te zuiveren is d.m.v. een rietfilter.

Dank je voor je input,
Jeroen

..
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor ~Mip~ op zo 22 feb 2009, 18:01

Ik kreeg trouwens wel een mailtje nadat ik geregistreerd had, maar niet nadat mijn account geactiveerd was.
In dat mailtje staat namelijk:
Op het moment is je account inactief, de beheerder van het forum moet hem
activeren voor je kan inloggen. Je zult nog een e-mail ontvangen als dat
gebeurd is.

En over die leidingen in de prive-tuinen. Hoe komt het water van de septictank en/of vuilvangput naar de verzamelput? door zwaartekracht of door pompen?

Pim
~Mip~

vrijverval leiding (?) voor de privé tuin

Berichtdoor Rondfietser op zo 22 feb 2009, 18:18

Kijk, daar heb ik wat aan. Goed dat ik dat van die mailtjes van jou te horen krijg. We weten namelijk wel al van een mail-probleem omtrent notificatie als iemand antwoord krijgt op zijn reactie/onderwerp, maar dit wisten we nog niet.
We zullen daar ook naar kijken. Weer 'ns: bedankt!

vrijverval
En tja, ik had gedacht aan vrij-verval (zwaartekracht), maar bedenk nu dat een dunne leiding (met mantel) daar misschien niet zo geschikt voor is. Enkel de mantel zelf (gewoon 50mm kunstof gasleiding of 50mm glasvezelbeschermmantel o.i.d.) is wellicht beter geschikt.

Overigens word het kostenplaatje dan (met enkel 50mm buis) met 5200 x 5.-- verhoogd (dat is 26000.--) extra en dat maakt het totaal tot 100250.-- :|

..
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Menno op ma 23 feb 2009, 16:48

He goed dat er een discussie nu lekker loopt.
Hier meteen mijn volgende vraag:
Jeroen, waarom wil je gasleiding of glasvezelmantel gebruiken? Is gewoon PVC niet goedkoper?
Menno
Menno

Volgende

Keer terug naar Praktisch