Bomenkap op VTC makkelijk?

Gemeente Amsterdam, BvV, AVVN e.d.,
Beleid & Beheer,
Statuten, Verzekering enz.

Bomenkap op VTC makkelijk?

Berichtdoor Katja op zo 03 apr 2011, 10:31

Hallo,

Ik ben me er ter dege van bewust dat ik op heel veel gevoelige tenen trap door dit onderwerp aan te snijden. Bijvoorbaat mijn excuses. We hebben namelijk een tuinhuisje op het oog, maar de tuin zelf kent nauwelijks zon vanwege een drietal hoge bomen aan de voorkant van het tuintje (behorend bij het perceel). Zeer ongeschikt voor zonliefhebbers en voor het houden van een groentetuintje en fruitbomen. Maar het plekje en het huisje zelf zijn o zo prachtig, dat we ons er toch voor willen opgeven. Dus mijn idee was gelijk: kappen met die hap.
Nu vroeg ik mij af of het überhaupt een haalbare kaart is.

Ik heb begrepen dat een kapvergunning aangevraagd moet worden bij het desbetreffende stadsdeel, met vermelding van de reden voor de kap, als de doorsnee boven de 30 cm is.

Ik vroeg mij of een stadsdeel dit zou toestaan bij 3 gezonde bomen, als die alleen de zon uit de tuin wegnemen. Of zouden wij ook tegenwerking krijgen vanuit het volkstuinencomplex zelf?

Ik zou dit graag willen weten voor ik tot de aanschaf van dat huisje overga en dan er achter kom dat ik alleen takken mag snoeien en er geen bomen gekapt mogen worden.

Groetjes,

Katja
Katja

Re: Bomenkap op VTC makkelijk?

Berichtdoor Rondfietser op zo 03 apr 2011, 10:32

Hallo Katja,

Even wat technische gegevens..:
Een kapvergunning moet aangevraagd worden als een boom op 1.30m hoogte een dikte (diameter) heeft van 10 cm of meer.. of wel een omtrek van 31.4 cm of meer.
Tenminste, volgens mij is dat in elk Stadsdeel het zelfde.

In sommige Stadsdelen mag je wel het kroonvolume snoeien tot 30%, ergens anders weer 20%.
Bij meer heb je een "snoeivergunning" nodig.
Bij hele hoge bomen kan je ook de onderste takken snoeien, dan kan de zon er onderdoor. ;)

Bij ons vraag je je kap/snoeivergunning bij de Tuincommissie. Zij leveren dan het hele pakket 1 keer per jaar in bij het Stadsdeel. Een man van het Stadsdeel komt dan al die bomen controleren.

Wat de motivatie betreft: Als jij van een conifeer zegt dat je 'm weg wil hebben vanwege het zonlicht, maar het Stadsdeel denkt daar anders over, dan kan de aanvraag geweigerd worden, TERWIJL 'ie misschien wel op drassige grond staat en coniferen wortelen NIET in het water en dus kan 'ie gemakkelijk omvallen. Dat was dus een betere reden geweest.
Tja, ik weet niet. Gelukkig is onze Tuincie daar heel realistisch en behulpzaam in.

TIP:
Als de kapvergunning wordt geweigerd, geef dan meteen bij de aanvraag al aan dat je 'm dan wil omzetten in een snoeivergunning (zie hierboven).

Succes,
Jeroen
Afbeelding Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor Katja op zo 03 apr 2011, 10:33

Hoi Jeroen,

Dat geeft een wat realistischer kijk op hoe we het eventueel moeten aanpakken. Als ik je antwoord goed lees dan betekent dat er slechts eenmaal per jaar een bomencontrole wordt gehouden door het stadsdeel. Dat is niet vaak. Verschilt dat per VTC wanneer? Per wat ik heb gezien zien de bomen er gezond uit, dus ik weet niet wat het stadsdeel ervan gaat zeggen. Kan ook met de vorige bewoners nagaan of zij het geprobeerd hebben.
En is er een bepaalde periode dat er gekapt kan worden zodra je een vergunning hebt?
Snoeien van de onderste takken ben ik zelf niet zo van gecharmeerd. Het gehele tuinaanzicht wordt er dan niet altijd beter op.
Tja, wellicht is het dan toch beter wachten op 1 april om te kijken welke huisjes er in de verkoop worden gedaan. We hebben nog een paar opties voor aankomend weekend vlakbij het Westerpark.
Zou het wel te gek vinden want dan kunnen we van de winter alvast wat klussen aan het huisje.

Groetjes, Katja
Katja

Hoe vaak?

Berichtdoor Rondfietser op zo 03 apr 2011, 10:45

[edit] Bovenste data zijn vanwege een interne fout aangepast. De oorspronkelijke berichten waren van tussen 25 oktober en 03 november 2010. [einde edit]

Hoe vaak de kapvergunningen worden ingediend zal waarschijnlijk per Volkstuincomplex verschillen.

Bij ons is er sprake van een goede relatie met de man van het Stadsdeel die elk jaar de bomen komt controleren. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n man het op prijs stelt slechts één keer jaar te hoeven langs te komen.
Bovendien is het volgens mij goedkoper om meerdere aanvragen in één keer in te dienen.

Jeroen
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor artgrrl op wo 17 sep 2014, 17:44

De regel van 10 cm doorsnede op 1m30 hoogte begrijp ik, maar in het rode boekje van Eigen Hof staat dat je niet zomaar bomen mag rooien of kandelaberen. In onze tuin staan een stuk of wat dunne boompjes met stammetjes van 3-6 cm, mogen we die wel weghalen?

Hannah
Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
artgrrl

Berichtdoor Rondfietser op do 18 sep 2014, 00:18

Hallo Hannah,

Je zal waarschijnlijk duiden op artikel 8.l ("l" van Leo)
"bomen" zijn daar bomen (met een diameter van 10 cm op 1.30), zoals bedoeld in TuinReglement 9.4 van de Vereniging.

Het antwoord op je vraag is dus kortweg: Ja

Maar vraag evt. ook even aan de Tuincommissie voor het geval het iets zeldzaams is ofzo dat je zou willen koesteren.

Jeroen
Rondfietser
Moderator

Berichtdoor artgrrl op za 20 sep 2014, 08:57

Van de ene soort hebben we er een aantal, dus niet zo zeldzaam en de afgezaagde takken zullen we koesteren, nouja in ieder geval hergebruiken. Er staat nog een conifeer die bestaat uit een flinke bos dunne takken dus lijkt mij ook niet onder een kapvergunning te vallen. Een grote conifeer van enkele meters hoog moeten we nog opmeten en van een blauwspar halen we maar een tak weg die te ver uitsteekt, wat een prachtige heerlijk geurende boom!
Mijn Volkstuincomplex: Eigen Hof
artgrrl

Keer terug naar Beleid